Att praktisera vad man förespråkar blir det ultimata testet när man bygger ett NKT-torn med NKT-kablar

24 aug. 2022

NKT:s nya produktionstorn, NKT Lighthouse, håller för närvarande på att byggas vid högspänningskabelfabriken i Karlskrona. När det är färdigt kommer det att vara den tredje högsta byggnaden i Sverige och det krävs en enorm mängd installationskablar för att driva 17 våningar med produktions- och kontorslokaler.

NKT Lighthouse
NKT Lighthouse är 150 meter hög och ger en magnifik utsikt över kusten. När tornet är i drift kommer högspänningskablar att produceras i tornet för att möta en växande efterfrågan och möjliggöra övergången till förnybar el i samhället.
Det säger sig självt att extruderingstornet, som byggs för att producera kablar med den högsta spänningsnivån i branschen, bör byggas med hjälp av högkvalitativa installationskablar från NKT.
Kablar för olika ändamål
Installationskablarna installeras av Assemblin, ett ledande installationsföretag med lång erfarenhet av grön teknik och smarta byggnader. De kablar som valts för projektet tillsammans med smarta innovationer kommer från NKT.   Kablarna förs till installationsområdet med hjälp av NKT Qaddy©, en hållbar och återanvändbar kabelvagn lastad med installationskabel, som gör det möjligt för installatören att enkelt föra materialet nära arbetsområdet och föra in kabeln när den dras ut.
NKT Lighthouse
Lighthouse
NKT:s olika kablar uppfyller olika krav för både produktionsanläggningar och konferensrum.
NKT EXQ Xtra är en standardkabel som finns i moderna anläggningar med en innovativ brytbar mantel för avskalning. Det gör det enklare och säkrare att arbeta med den med minskad risk för att skada ledarna. För mer kapacitet och en aluminiumskärm möjliggör varianten EXLQ Xtra 450/750 V.
För 1 kV-applikationer väljs RXQ Xtra-kabeln för projektet. Denna NKT Premium kabel har en robust mantel som är motståndskraftig mot skador samtidigt som den är tunn, smidig och flexibel. Den innovativa skaltråd som finns inuti kabeln gör det möjligt att enkelt skala av kabeln och säkrar bästa möjliga arbetsmiljö och livslång hållbarhet.
Vi på NKT anser att vi erbjuder ett av marknadens största och säkraste urval av kabellösningar. Men det är betryggande att de professionella installatörerna tycker detsamma, vilket du kan se i videon från projektet. Vi ser fram emot att se Lighthouse färdigställt senare i år.