Ett unikt Qaddy-retursystem

1 feb. 2022

Kabeltrumvagnen Qaddy är en del av vårt fokus på hållbarhet. Med ett system för återbetalning av pant och användning av avancerad robotteknik återvinns cirka 95% av alla Qaddys.

Qaddy
På NKT är vi kända för att vara pionjärer inom utveckling och tillverkning av kablar och kompletta kabellösningar av högsta kvalitet med fokus på forskning och innovation - inte bara i vår produktion, tekniska utveckling, försäljning och distribution av kablar, utan även i de kvalitets-, miljö- och säkerhetsregler som vi arbetar och följer dagligen.
Redan 1960 var vi först i Danmark med att återvinna kabelskrot, ett retursystem för gammal och skrotad kabel. Men det är inte den enda delen i vårt målinriktade återvinningsarbetet, vårt pantsystem för återbetalning av Qaddy-trumman, är ytterligare ett unikt exempel.
Omkring 95 % av alla Qaddys återvinns
Qaddy har varit en integrerad del av NKT:s återvinningsstrategi och har haft ett pant-/återbäringssystem från dag ett för att säkerställa att alla trummor kan återanvändas eller återvinnas.
I praktiken innebär detta att våra kunder betalar en pant när de köper Qaddy, som de sedan får tillbaka när de lämnar tillbaka den till oss. Vi rengör och reparerar den och låter det sen gå tillbaka i vår produktionsprocess. Omkring 95 % av allt Qaddy-material återvinns.
Alla delar inspekteras – trumma, handtag, sidor och topplock - och där identifierar vi vilka delar som kan återanvändas och repareras. Godkända delar går vidare till tvätt.
Återvinningsprocessen optimerades när vi gick från manuell rengöring till ett automatiserat tvättsystem.  De använda Qaddy´s returneras till vår anläggning i Asnæs, Danmark, där de går igenom det robotbaserade tvättsystemet.
Varje vecka tar anläggningen i Asnæs emot lastbilar med begagnade Qaddys från grossister i Europa och nya köps också in så att de ständigt finns i lager. Varje Qaddy har sitt eget unika nummer och är också utrustad med en streckkod så att den alltid kan spåras. Vi rengör och reparerar sedan de returnerade trummorna och spolar om dem med nya kablar som är redo att användas igen.
Ungefär 40 000 Qaddys är för närvarande i omlopp - antingen i lager eller i tvätteriet - eller hos kunderna som har dem för perioder som varierar från en vecka till ett år.
Om Qaddy
År 2011 introducerade NKT ett helt nytt och unikt kabeltrumkoncept för lågspänningskablar; Qaddy-trumvagn. NKT vann produktpriset vid Danish Engineering Weekly *) och juryns motivering var att lösningen var intuitiv, enkel, lätt, pålitlig, ergonomisk och kvalitetsinriktad. Designarbetet lyfte produkten till mycket mer än bara ergonomisk funktionalitet.
Qaddy blev en problemlösare vid lyft och transport av tunga kablar på byggarbetsplatser och efter bara några år blev Qaddy mycket populär bland danska elektriker och installatörer. Även konsulterna stödde detta genom att ta hänsyn till hållbarhet i projektbeskrivningarna när de specificerade kablar för lågspänningsinstallationer. Genom åren har Qaddy också introducerats i Sverige, Norge, Polen, Finland och Tjeckien.
Qaddy