Hållbarhetsrapport 2022: Fortsatta framsteg mot en grönare värld.

22 feb. 2023

NKT har publicerat sin hållbarhetsrapport för 2022 som visar en 20-procentig minskning av företagets CO2-utsläpp från 2021, ökad mångfald i arbetsstyrkan och förbättrad säkerhet jämfört med förra året.

Medium voltage installation project
- Vi fortsatte att bedriva vår verksamhet med starkt fokus på hållbarhet samtidigt som vi byggde upp den infrastruktur som är central för den gröna omställningen. Som en central aktör inom kraftkabelbranschen är det naturligt att leda vägen mot en mer hållbar framtid. Jag är nöjd med framstegen i vår hållbarhetsresa och ser fram emot att fortsätta under 2023, säger VD Alexander Kara.
Som en del av resan. NKT deltog i initiativ och diskussioner med viktiga intressenter inom elkabelindustrin för att påskynda utvecklingen mot en mer hållbar framtid. NKT var en av grundarna av Powering Net Zero Pact och gick samman med andra företag för att minska koldioxidutsläppen inom energisektorn, och vid COP27 lyfte NKT fram behovet av effektivare godkännande- och anbudsförfaranden för projekt för förnybar energi.
Läs hela hållbarhetsrapporten här: