NKT bekräftar order för den havsbaserade vindkraftparken Triton Knoll

31 aug. 2018

Som meddelades i företagsmeddelande nr 21 den 25 september 2017, har NKT sedan tidigare undertecknat ett avtal om att vara prioriterad leverantör (PSA – Preferred Supplier Agreement) för leverans och installation av sjökabelsystem mellan vindturbinerna och till land för den planerade havsbaserade vindkraftparken Triton Knoll. Avtalet undertecknades inom ramen för ett konsortium tillsammans med Boskalis Subsea Cables och Flexibles (tidigare VBMS).

Triton Knoll offshore wind park with turbines and substation during sunny weather
Innogy, som är projektägare, har nu fattat det slutgiltiga investeringsbeslutet för den havsbaserade vindkraftparken Triton Knoll och därigenom har avtalet omvandlats till en beställd fast order för NKT.
NKT:s vd och koncernchef Michael Hedegaard Lyng säger:
Med utgångspunkt i den här fasta ordern ser vi fram emot att ytterligare stärka vårt samarbete med Triton Knolls projektägare. Vi ser även fram emot att bli en viktig och tillförlitlig partner i den gröna omvandlingen av Storbritanniens och hela Europas kraftförsörjning. Vi är övertygade om att marknaderna för havsbaserad vindkraft och förbindelseledningar kommer att se en fortsatt tillväxt under kommande år, som en följd av Europas ambitiösa mål inom förnybar energi. NKT har bra förutsättningar att ta del av denna marknadstillväxt med vår tekniska expertis och våra avancerade lösningar.
Som tidigare meddelats är kontraktsvärdet för ordern ungefär
115 miljoner euro (cirka 857 miljoner danska kronor) för NKT i gällande marknadspriser, vilket motsvarar ungefär 96 miljoner euro (cirka 715 miljoner danska kronor) i standardmetallpriser. Kablarna kommer att levereras under det fjärde kvartalet 2019 respektive det andra kvartalet 2020.
Den havsbaserade vindkraftparken Triton Knoll ligger i södra delen av Nordsjön, utanför den brittiska östkusten, och förväntas bli ett av de mest kostnadseffektiva vindkraftparksprojekten med en av lägsta elproduktionskostnaderna i Storbritannien. När Triton Knoll har tagits i drift kommer vindkraftparken att producera el till över 800 000 hushåll varje år.
Tilldelningen av Triton Knoll-ordern påverkar inte NKT:s finansiella prognos för 2018.

Michael Nass Nielsen

Head of Investor Relations