nkt cables förvärv av ABB HV Cables är genomfört

7 mars 2017

Som tidigare rapporterats har EU-kommissionen godkänt att nkt cables förvärv av ABB`s verksamhet inom högspänningskablar kan slutföras som planerat.

Karlskrona
Idag har transaktionen slutförts.
nkt cables projektdivision, som omfattar AC/DC on- och offshore högspänningskablar,  kommer att ledas av Andreas Berthou, tidigare SVP ABB HV Cables. Andreas Berthou har varit anställd sedan 1999 och har omfattande erfarenhet av on- och offshore AC/DC industrin. Detlev Waimann, tidigare chef för nkt cables projektdivision, kommer att forsätta som Chief Technology Officer (CTO) med ansvar bland annat för bolagets betydande FoU och innovationsverksamhet samt Regulatory Affairs.
Michael Hedegaard Lyng, VD för nkt cables, säger:
"Vi är väl förberedda för att integrera nkt cables och ABB HV Cables. Tillsammans kommer vi att föra vårt företag till en ny nivå. Med en gemensam verksamhet är vi redo att ta en ledande och aktiv roll i den globala energiomvandlingen och att erbjuda våra kunder innovativa lösningar som ligger i framkant i branschen. Dessutom ser vi fram emot att välkomna alla anställda från ABB HV Cables på denna spännande resa som börjar idag."