NKT har tilldelats kontrakt för leveransen av högspänningskablar för sammanlänknings-projektet Viking Link

23 juli 2019

NKT har tilldelats ett kontrakt på ca 90 miljoner EURO (ca 670 miljoner DKK) av Energinet och National Grid, ägarna till Viking Link. Kontraktet gäller leverans av ca 150 km av 525 kV MI likströms-högspänningskablar för sammanlänkningsprojektet Viking Link, som förbinder de danska och brittiska överföringsnäten.

SBTi sustainability graphics
Kraftkabelsystemet, som ska levereras av NKT och inte innefattar anläggningsarbeten, består av en ca 75 km lång anslutning som sträcker sig från Danmarks kust till elnätsstationen i Revsing på södra Jylland.
Kontraktsvärdet på 90 miljoner EURO motsvarar ca 75 miljoner EUR i standardmetallpriser (ca 560 miljoner DKK) och är villkorat av upphandlingen och kontraktets slutförande, vilket förväntas ske under Q3 2019.
NKT Interim CEO Roland M. Andersen säger:
Jag är glad att Viking Link har valt oss som leverantör av kraftkablarna, då projektet är ett nyckelprojekt för den nordeuropeiska omvandlingen till förnybara energikällor. Att Energinet och National Grid tilldelar oss detta kontrakt är ett erkännande av vår tekniska kompetens, även inom det växande fältet för sammanlänkning av extrahögspänningskablar.
NKT-kablarna kommer att tillverkas i Karlskrona, Sverige, med förväntad produktionsstart 2020. Tilldelningen av kontraktet påverkar inte NKT:s finansiella prognos 2019.
När det är klart kommer Viking Link att vara en 760 km lång likströms-sammanlänkningslinje mellan Revsing på södra Jylland i Danmark och Bicker Fen i Lincolnshire, Storbritannien. För en effektiv övergång till en grön energiframtid är det viktigt att kunna balansera vindproduktionen och efterfrågan mellan länder, samt att förbättra integrationen mellan överföringsnäten,  Att Viking Link implementeras är ett viktigt steg mot att uppnå både Danmarks och Storbritanniens ambitiösa mål för förnybar energi. Sammanlänkningen förväntas vara helt i drift i 2023.