NKT inviger det färdigbyggda tornet NKT Lighthouse

27 okt. 2022

Under fjärde kvartalet i år startar NKT tillverkningen av högspänningskablar i det nya produktionstornet som byggts vid fabriken i Karlskrona. Tornet är en viktig del av företagets pågående investeringar i sin högspänningskabelverksamhet.

NKT_Tower_Inaguration.jpg
Under 2020 inledde NKT ett investeringsprogram i sina högspänningsfabriker drivet av en rekordstor orderstock och positiva marknadsutsikter drivna av övergången till förnybar energi. En viktig del i programmet var att bygga ett nytt produktionstorn till den svenska fabriken i Karlskrona. Nu har NKT slutfört bygget och startar kabeltillverkningen i tornet under Q4, vilket markerar en viktig milstolpe i de pågående investeringarna i högspänningsverksamheten.
– Tornet NKT Lighthouse symboliserar vår nyckelroll i den gröna omställningen och vår ledande position inom XLPE- och HVDC-teknik. Det är en central del i leveransen av vår stora orderstock och förbereder oss för den positiva utveckling på marknaden för högspänningskabel som vi förväntar oss, säger platschef Claes Westerlind som leder den svenska delen av högspänningsverksamheten inom NKT.
Produktionstornet NKT Lighthouse, med en höjd på 150 meter, står det som ett landmärke för Karlskrona stad och den globala omställningen till förnybar energi. Projektet har genomförts i samarbete med 30 lokala företag som tillsammans har lagt ner omkring en halv miljon arbetstimmar. Inne i tornet kommer kabelns isoleringssystem appliceras genom extrudering.
- Jag är stolt över det goda samarbete som alla inblandade har bidragit med och som har resulterat i dagens milstolpe. Expansionen är ett viktigt strategiskt steg och det har hittills, tillsammans med god beläggning i övrigt, inneburit att NKT i Karlskrona har kunnat rekryterat mer än 200 personer under de senaste 2 åren, säger platschef Claes Westerlind.
NKT Lighthouse invigs idag av Blekinges landshövding Ulrica Messing.
NKT Lighthouse – en symbol för den gröna omställningen
  • Andra produktionstornet vid fabriken i Karlskrona
  • I tornet appliceras kabelns isoleringssystem genom extrudering.
  • Kablarna kan tillverkas för upp till 640 000 volt likström och 3 gigawatt, vilket motsvarar elen för alla hushåll i Danmark
  • 150 m högt
  • 17 våningar