NKT prioriterad leverantör för Dogger Bank offshore Wind Farms Creyke Beck A/B

23 okt. 2019

NKT har träffat ett ”Preferred Supplier Agreement” (PSA) såsom huvudentreprenör för leverans och installation av on- och offshore-kabelsystem för export av högspänningslikström till Dogger Bank offshore Wind Farms Creyke Beck A/B. Projektet utgör ett joint venture mellan Equinor (50%) och SSE (50%).

Dolwin 1 offshore windfarm
Dogger Bank Wind Farms Creyke Beck A/B har idag informerat om att företaget har uppnått framgångar i Storbritanniens tilldelning av CFD:er (”Contracts for Difference”), vilket innebär ett viktigt steg mot en slutlig order. En sådan bekräftad order är avhängig av slutförhandlingarna och av att projektägarna ger NKT klarsignal att gå vidare. NKT noterar att resultatet av den juridiska granskning som har inletts mot CFD-auktionsprocessen idag är okänt.
NKT-ordern för Dogger Bank Wind Farms Creyke Beck A/B omfattar tillverkning av ca 4x175 km av 320 kV DC offshore-kablar för elexport samt ca 4x32 km av 320 kV DC onshore-kablar för elexport samt installation av kabelfartyget NKT Victoria.
För NKT innebär den slutliga ordern ett uppskattat kontraktsvärde på ca EUR 360m i marknadspriser, motsvarande ca EUR 300m i standard metallpriser. Strömkablarna tillverkas i Karlskrona, Sverige, med förväntad produktionsstart 2020, och beräknad installationsstart i slutet av 2021.
NKT:s VD och CEO Alexander Kara: - Jag är glad över att de mångåriga kunderna till Equinor och SSE har valt NKT som huvudleverantör av kabelsystem till Dogger Bank Wind Farms Creyke Beck A/B, och erkänner oss som en teknologipartner inom högspänningslikström. Det är också glädjande att se ett fortsatt europeiskt fokus på en ökad användning av förnybara energikällor, en trend där NKT ser goda tillväxtmöjligheter.