NKT tilldelad order på Hornsea 2 offshore AC-kabelprojekt

19 juli 2018

NKT har fått ett kontrakt av Ørsted på över 145 miljoner euro (ca 1,49 miljarder kronor) för att leverera mer än 190 kilometer 220 kV högspännings AC XLPE offshore exportkabelsystem för Hornsea 2 offshore vindkraftpark i Storbritannien.

windmills at sea
Vindkraftparken ska vara världens största med en kapacitet på 1,4 GW som ger grön el till drygt 1,3 miljoner hushåll.
Kabelsystemet, som inte består av installation, kommer att bestå av tre långsträckta kablar, som utgör ca. 50% av hela projektet. Fjärrkablarna kommer att ansluta vindkraftverket till den reaktiva effektkompensationsplattformen som ger strömmen mot land. Kontraktsvärdet motsvarar ca. 110 miljoner euro i standardmetallpriser (ca 820 miljoner kronor).
Detta kabelavtal för Hornsea 2 understryker inte bara att vi tillhandahåller ledande och beprövad teknik. Det visar också att våra långtidskunder som Ørsted värderar vår kompetens, knowhow och den fortsatta dialogen för att hitta den optimala lösningen för båda parter. Marknaden för havsbaserad vindkraft kommer att fortsätta vara attraktiv för oss under de kommande åren och vår förmåga att erbjuda nyckelfärdiga lösningar från kabeldesign till installation och service är en förutsättning för att hålla oss i framkant av kundens krav, säger NKT VD och koncernchef Michael Hedegaard Lyng.
Kontraktspriset visar NKT:s starka fotavtryck inom vindkraft. Trots att projektets lönsamhet ligger under den befintliga orderstocken på grund av den nuvarande ogynnsamma balansen på marknaden för kabelfabrikanter, behåller NKT sin ledande roll på den här viktiga marknaden för förnybar energi. Exportkablarna för Hornsea 2 kommer att tillverkas i Karlskrona, Sverige, med produktionsstart hösten 2018. Hornsea 2, som förväntas vara fullstartad 2022, ligger ca. 89 km utanför Yorkshire kusten, nära Hornsea 1 vindkraftpark, där NKT har levererat hela kabelsystemet.
Tilldelningen av Hornsea 2 förändrar inte de ekonomiska utsikterna för NKT 2018.