Denna sida har översatts automatiskt, originalinnehållet finns på www.nkt.com

NKT tillverkar världens första HVDC-kraftkablar med koppar med låga koldioxidutsläpp

20 sep. 2022

NKT kommer att producera kablar till Dogger Bank C, den tredje fasen av världens största havsbaserade vindkraftpark, med hjälp av koldioxidsnål koppar från en gruva i Sverige. Initiativet kommer att minska koldioxidavtrycket från HVDC-kraftkablarna med mer än 35 % och är en del av NKT:s ambition att bli ett företag med nettonollutsläpp senast 2050.

copper coil close up
NKT, dess leverantör och kunder har ingått ett avtal om att använda koppar med låga koldioxidutsläpp för de 320 kV HVDC-kablar som NKT levererar till Dogger Bank C i Nordsjön, som utvecklas av SSE Renewables, Equinor och Eni Plenitude. Användningen av koppar med låga koldioxidutsläpp kommer att minska koldioxidavtrycket från HV-kraftkabelsystemet med mer än 23 000 ton CO2e1 , vilket motsvarar 7 700 genomsnittliga familjebilar som körs under ett år2 .
Claes Westerlind, Executive Vice President, Head of HV Solutions Karlskrona på NKT säger:
"Detta banbrytande samarbete med våra kunder och leverantörer gör det möjligt för oss att producera ännu mer hållbara kablar med hjälp av koppar med låga koldioxidutsläpp. Jag är glad över att vi har inrättat detta spelförändrande samarbete, så att vi kan fortsätta att bidra till att ansluta en grönare värld. Detta kommer i slutändan att hjälpa oss att uppfylla våra hållbarhetsåtaganden, inklusive att bli ett företag med nettonollutsläpp."
Kopparkatoderna med låga koldioxidutsläpp kommer från Bolidens Aitik-gruva i norra Sverige. Fordon i gruvan och smältverken drivs med fossilfri el och leveransen av kopparkatoder sker inrikes med el-tåg från gruvan till Elcowire i Helsingborg, som i effektiva processer tillverkar de koldioxidsnåla koppartrådarna.
Användningen av koldioxidsnål koppar kommer att minska koldioxidavtrycket för NKT:s elkablar avsevärt eftersom den har mindre än hälften av koldioxidavtrycket från standardkoppar. Minskningen har validerats av tredje part. Tillverkningen av högspänningskablarna sker i NKTs fabrik i Karlskrona i Sverige, som drivs med 100 % förnybar el. Installationen av kabelsystemet vid Dogger Bank C i Nordsjön kommer att ske med NKT Victoria, ett av världens mest avancerade och bränsleeffektiva kabelläggningsfartyg.
När Dogger Bank Wind Farm är i full drift kommer den att vara världens största havsbaserade vindkraftspark, som kan leverera grön el motsvarande förbrukningen i 6 miljoner hushåll i Storbritannien.
Simon Bailey, kommersiell direktör för Dogger Bank Wind Farm på SSE Renewables, säger:
"Tillsammans med våra partner Equinor och Eni Plenitude söker vi ständigt efter sätt att minska koldioxidutsläppen så mycket som möjligt under hela byggprocessen. Det är fantastiskt att vår leverantör av HVDC-exportkablar, NKT, kommer att använda en koldioxidsnål koppar, vilket avsevärt kommer att minska koldioxidavtrycket från byggnadsarbetena på Dogger Bank. HVDC-kabeln är en viktig komponent, eftersom den kommer att ansluta den kraft som genereras från vindkraftparken till det nationella nätet."
NKT har under ett antal år varit en viktig partner i den europeiska omvandlingen mot förnybar energi, särskilt inom havsbaserad vindkraft och sammanlänkningar. NKT fortsätter att stärka sitt hållbarhetsarbete - bland annat genom att engagera sig i initiativet Science Based Targets som den första stora elkabeltillverkaren och som en av grundarna av Powering Net Zero Pact tillsammans med andra företag inom energisektorn.
Louise Westh Naldal
VP Group Communications