NKT Victoria firar sitt ett-årsjubileum som världens mest avancerade kabelläggningsfartyg

17 maj 2018

För NKT har dess specialbyggda kabelläggningsfartyg presterat mycket bra i flera projekt på Nordsjön. När den sjösattes 2017 innebar NKT Victoria en helt ny nivå avseende precision, energieffektivitet och operativ teknik som säkerställer enhetligt utförande av projekten vid utläggning av kabel.

NKT Victoria at the dock
Nu firar NKT ett-årsjubileum för sitt kabelläggningsfartyg NKT Victoria efter ett hektiskt första år till sjöss. Hon har installerat 335 km kabel för havsbaserad vindkraft och sammankoppling av landområden i länder som Danmark, Belgien och Storbritannien samt även genomfört ett reparationsarbete med hög precision trots krävande förhållanden. För NKT är fartyget nu en viktig del av de tjänster företaget erbjuder till havs.
NKT Victoria satte nya branschstandarder för både energieffektivitet och driftsteknik genom att säkerställa en helt ny nivå av precision vid förläggning av kablar. Hon har haft mycket att göra under det gångna året och våra kunder har varit mycket nöjda med dess prestation och förmåga, säger Andreas Berthou, vice VD och chef för högspänningslösningar på NKT.
NKT Victoria döptes den 4 maj 2017 och gick därefter direkt till sjöss för sitt första projekt som innebar att lägga 113 km HVDC-kabel som kopplade samman de skotska regionerna Caithness och Moray. Efter det har hon genomfört förläggning av kablar för projekt som vindkraftparken Kriegers flak i Danmark på 600 MW och exportkabeln som förbinder vindkraftparken Rentel med land i Belgien. Hon bevisade också sin förmåga för serviceuppdrag genom reparationen av högspänningsförbindelsen Skagerrak 2 mellan Danmark och Norge i de hårda förhållandena på Nordsjön i november.

Unikt konstruerad för kabelarbeten

NKT Victoria är specialbyggd för arbete med kabelförläggning och hennes design baseras på omfattande erfarenhet av installationsarbete till havs.
Med NKT Victoria har vi ett ännu starkare nyckelfärdigt erbjudande som vid projektgenomförande ökar flexibiliteten i projekten och minimerar riskerna och kostnaderna för våra kunder och partners. Samtidigt är NKT Victoria det mest energieffektiva kabelläggningsfartyget på marknaden. Detta säkerställer just en sådan verksamhet som behövs för att stödja ett ökat fokus på hållbarhet inom offshore-branschen, förklarar Andreas Berthou.
NKT Victoria använder en kombinationslösning där el-från-land kombineras med inbyggda energilagringssystem, vilket minskar bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen betydligt i jämförelse med andra liknande fartyg. Elanslutningen mot land kan upprätthållas medan kabeln lastas på fartyget, vilket ger unik fördel som sätter ny branschstandard för miljövänlig drift.
NKT Victoria utsågs till årets fartyg år 2017 i Norge, vilket är ett erkännande av hennes innovationer, teknik och hållbarhetsförmåga.

Viktiga fakta: NKT Victoria

• Döpt 4 maj 2017 i Karlskrona, Sverige
  • Är norskflaggat
  • Seglade 14 400 nautiska mil under 2017