NKT vinner totalentreprenad för att förnya en del av kraftnätet i Stockholm för Ellevio

30 maj 2023

Förra året tecknade NKT ett ramavtal med det svenska energibolaget Ellevio. Det kontrakt som NKT nu vunnit är det första under detta avtal och kommer att uppgradera Ellevios kraftnät i Stadshagenområdet i Stockholm.

NKT_wins_turnkey_project_to_renew_part_of_the_power_grid_in_Stockholm_for_Ellevio.jpg
NKT har tilldelats ytterligare ett kontrakt för totalentrepenad av Ellevio för att uppgradera elnätet i stadsdelen Stadshagen i Stockholmsområdet. Enligt kontraktet ska NKT leverera design, installation inklusive skarvar och avslut samt kablar för tre 110 kV AC-förbindelser i tunnel och schakt. Kablarna för projektet tillverkas av NKT-fabriken i Falun.
- Detta är ett strategiskt viktigt projekt för NKT Service & Installation eftersom det visar vår erfarenhet och kapacitet att tillhandahålla nyckelfärdiga lösningar, från kabelproduktion till installation. Vi kan leverera design, kablar, installationsteknik, tillbehör och testning som krävs för detta projekt. Det faktum att vi känner till våra produkters förmågor och begränsningar gör att vi kan utföra installationen på ett effektivt och snabbt sätt, säger Johan Löjdquist, chef för Onshore Sales, Service & Installation i Sverige.
Projektet är det första under det fyraåriga ramavtal som NKT tecknade med Ellevio i slutet av förra året för att förstärka och expandera kraftnätet i Mellansverige. Projektet i Stadshagen kommer att förstärka elnätet genom att ersätta tre äldre kretsar.
- Det är ett stort nöje för oss att kunna fortsätta vår långvariga relation med Ellevio för att säkra och uppgradera deras kraftkabelnät i Mellansverige. Det här är ännu ett projekt i Stockholmsområdet som vi genomför för Ellevio, och vi är glada över att kunna använda vår expertis och meritlista i sådana uppgraderingsprojekt för landbaserade elnät, säger Johan.
Stadshagen-projektet kommer att påbörjas nu och planeras vara klart i juni 2024.
Ellevio är ett av de största elnätsföretagen i Sverige och levererar el till nära en miljon hushåll och företag i Mellansverige inklusive Stockholmsområdet.