Denna sida har översatts automatiskt, originalinnehållet finns på www.nkt.com

Styrelsen utser Claes Westerlind till ny VD för NKT

9 maj 2023

NKT:s styrelse har utsett Claes Westerlind till VD och koncernchef för NKT från och med idag. Claes har lång erfarenhet från kraftkabelbranschen och djup kunskap om NKT:s högspänningsverksamhet, marknader och teknik. Utnämningen kommer att stärka NKT:s genomförande av ReNew BOOST samt genomförandet av de nyligen tillkännagivna expansionerna i Karlskrona, Sverige.

Claes_Westerlind_NKT_(1).jpg
Claes Westerlind (41, svensk medborgare) började på NKT 2017 när NKT förvärvade ABB HV Cables i Sverige och sedan 2019 har Claes haft positionen som Executive Vice President, Solutions Karlskrona, och varit medlem av NKT:s globala ledningsgrupp. Tillsammans med det starka och erfarna teamet har han varit avgörande för att säkra den rekordhöga orderstocken inom högspänningsverksamheten samt för att leda investerings- och expansionsprogrammen i Karlskrona som lanserades 2020.
Styrelseordförande Jens Due Olsen säger:
- Styrelsen är glad att kunna presentera Claes Westerlind som ny VD. Claes har sedan 2019 varit Executive Vice President för vår högspänningsverksamhet i Karlskrona, Sverige, som bidrar med en betydande del av företagets förbättrade resultat. Han har varit en central ledare med fokus på att bygga högpresterande team, visa strategisk skarpsinne, förmåga att genomföra komplexa expansionsplaner och leverera långsiktigt aktieägarvärde genom kundcentrerade och innovativa lösningar. Med Claes som ny vd för NKT har vi hittat rätt profil för att ytterligare stärka vår kraftkabelverksamhet och fortsätta att positionera oss så att vi kan dra nytta av den gröna omställningen och elektrifieringen av samhällen.
VD och koncernchef Claes Westerlind säger:
- Jag är glad över förtroendet från styrelsen som ger mig möjligheten att leda nästa steg i vår strategiska resa. Jag brinner för kraftkabelbranschen och det är ett privilegium för mig att leda ett företag med ett så långt arv och en enorm potential med tanke på de starka marknadsutsikterna för kraftkabellösningar. Jag ser fram emot att fortsätta fokusera på tillväxt, innovation och hållbarhet tillsammans med den globala ledningsgruppen och alla NKT-kollegor runt om i världen.
Innan Claes började på NKT arbetade han i olika tekniska, säljande och ledande roller inom ABB (idag Hitachi Energy) mellan 2006-2017, både inom affärsenheterna för kraftkabel och högspänningsomvandlare.
Claes Westerlind ersätter Alexander Kara som har beslutat att lämna företaget av personliga skäl.
Styrelsens ordförande Jens Due Olsen säger:
- Jag vill tacka Alexander för hans engagemang för NKT sedan han kom till företaget 2019. Han har framgångsrikt lett omvandlingen av kabelverksamheten sedan 2019, vilket har lyft det ekonomiska resultatet. Företaget har nu en stark position för att växa i takt med den gröna omställningen och elektrifieringen av samhällen.

Louise Westh Naldal

VP Group Communications